Spireprojekt 2018 Autobranchen

Titel Serviceeftersyn af autobranchen
Partnere Zealand og 3 autoværksteder/-forhandlere
Spirebeløb 26.237 kr.
Problem

Selvom bilforhandlere i de seneste år har øget deres indtjening markant, undergår autobranchen aktuelt store strukturelle forandringer, både hvad angår digitalisering og forbrugernes skiftende adfærd og præferencer. Det stiller store krav til danske autoforhandlere og -værksteder i forhold til kundefastholdelse. Projektet skal undersøge hvordan autobranchen kan omstilles til de nye krav og muligheder.

Løsning Projektet er mundet ud i 5 serviceeftersynsrapporter med koncepter for, hvordan virksomhederne kan omstille sig til de nye markedsvilkår ved at forbedre kundeoplevelsen gennem ny digital teknologi.   
Værdi for vidensinstitutionen Zealand har fået ny viden om hvordan man kan forbedre kundeoplevelsen gennem digital teknologi, særligt indenfor en branche, som tilbyder serviceydelser med høj grad af 'credence proporties' (Elementer af serviceydelsenhvis kvalitet er vanskeligt for brugeren at bedømme selv efter den er købt og anvendt). Det forventes at studerende fra autoteknolog-uddannelsen vil komme i praktik hos de deltagende virksomheder for at arbejde videre med de digitale løsninger.
Værdi for virksomheden Konkrete forslag til nye muligheder ifm. modtagelse af kunder, indførelse af digitale teknologier og nye processer.   

https://www.viirs.dk/Fordele-ved-et-forskningsbaseret-vidensamarbejde/Resultater-af-spireprojekter/Spireprojekt-2018-Autobranchen
20 APRIL 2024